UNIUNEA ARTEI COREGRAFICE DIN ROMANIA
U N A C O R
Arhitectură ÅŸi dans – despre ritm ÅŸi dinamică cerească
​
de
​
​
Codina Dusoiu*
​
Motto
Orice emoÅ£ie ar pleca din noi lărgeÅŸte un spaÅ£iu ce se năpusteÅŸte asupra noastră ÅŸi îl încorporează.
Stéphane Mallarmé
Un observator superficial ar putea considera arhitectura ca fiind în exclusivitate o artă a staticului, a legării de loc ÅŸi de pământ. Nimic mai fals! Este nevoie de privire ageră ÅŸi de trăire adâncă pentru a înÅ£elege că arhitectura nu este conÅ£inător (cutie), ci însăşi viaÅ£a care pulsează în spaÅ£iul predefinit. Nu îl urmez pe Goethe în observaÅ£ia că „arhitectura este muzică îngheÅ£ată” sau „încremenită”, pentru că viaÅ£a în sine nu poate „îngheÅ£a” sau „încremeni”. Împreună cu marii istorici ai arhitecturii (Manfredo Tafuri, Leonardo Benevolo, Bruno Zevi, Sir Banister Fletcher, John Ruskin, G.M.Cantacuzino) prefer să consider că arhitectura beneficiază de dinamica proprie unui fenomen, devenind însuÅŸi spectacolul grandios al vieÅ£ii umane, trecând prin toate epocile ÅŸi formele sale. Vorbim de dinamică atât în sensul adaptării funcÅ£ionale constante a spaÅ£iului la necesităţile de moment ale familiei ÅŸi comunităţii, cu intervenÅ£ii la o scară mai mică sau mai mare (ceea ce se numeÅŸte astăzi în mod sec „conversie funcÅ£ională”), cât ÅŸi în sensul evoluÅ£iei ÅŸi adaptării gândirii arhitecturale la modelele constructive, spaÅ£iale ÅŸi estetice ale epocilor. Arhitectura nu este, în fond, cutia conÅ£inătoare, care nu ar avea sens în absenÅ£a observatorului, după cum spaÅ£iul nu există practic în absenÅ£a luminii, ci este însuÅŸi fenomenul vieÅ£ii pe care spaÅ£iul îl generează (ÅŸi care nu ar exista în absenÅ£a acestuia).
La celălalt pol, dansul- dinamică pură prin însăşi definiÅ£ia sa – este, în fond, generator de spaÅ£iu. Oricine a privit cu atenÅ£ie trama ortogonală ÅŸi diagonalele unei scene pregătite pentru un spectacol de balet nu a putut să nu se gândească, printr-o paralelă mentală aproape instantanee, la planul unei clădiri. Axele spectacolului de dans, în plan ÅŸi spaÅ£iu ÅŸi trasarea fundaÅ£iilor din care se va naÅŸte conÅ£inătorul de viaţă – câtă asemănare, în fond! SpaÅ£iul „încremenit” nu are sens, într-o lume în care de la o clipă la alta celulele noastre se modifică, sângele nostru circulă, interfaÅ£a pielii noastre schimbă un strat cu altul. Din această perspectivă, spaÅ£iul dansului este cel adevărat, cel care aduce ochilor noÅŸtri relativitatea clipei. „Dar piramidele?” veÅ£i spune. „Nu sunt ele nemuritoare?”. Quamdiu stat Colisæus, stat et Roma; quando cadet colisæus, cadet et Roma; quando cadet Roma, cadet et mundus¹ este una dintre celebrele fraze cu ajutorul cărora mulÅ£i dintre noi au învăţat latină în liceu. Åži totuÅŸi, acest Colosseum, simbol al perenităţii, mai este el oare astăzi acelaÅŸi din vremurile în care fusese ridicat spre a încarna gloria Imperiului Roman? Construit pentru a impresiona ÅŸi a domina, cadru al bătăliilor navale, întrecerilor sportive ÅŸi al luptelor de gladiatori în care un simplu deget ridicat sau coborât putea aduce viaÅ£a sau moartea, martor, poate, al cumplitelor persecuÅ£ii îndurate de primii creÅŸtini², recuperat apoi, în spiritul acelei restituiri fantastice pe care numai Divinitatea o poate asigura, chiar ca spaÅ£iu de cult creÅŸtin³, apoi nesecată ÅŸi comfortabilă carieră de piatră pentru ÅŸantierele RenaÅŸterii, pentru care papii spoliau fără rezerve un patrimoniu pe care ei înÅŸiÅŸi îl protejaseră prin bulă papală, în zilele noastre cadru al unor nesfârÅŸite vizite turistice în grupuri, cu selfie-uri cu arena pe fundal ÅŸi fotografii împreună cu soldaÅ£ii romani cu săbii ÅŸi coifuri de plastic, revenit pe parcursul perioadei fără precedent de lockdown din timpul crizei Covid-19 la statutul de ilustră ÅŸi solitară ruină, Colosseum-ul s-a schimbat odată cu timpurile la o scară milenară dar, totuÅŸi, dinamică.
Arhitectura ÅŸi dansul se întâlnesc fără îndoială pe coordonatele definitorii ale ritmului, axialităţii ÅŸi compoziÅ£iei, dar ÅŸi pe cele ale limbajului de transmitere a mesajului artistic, fie acesta individual, familial sau comunitar. Dacă împărtăşim părerea lui Aristotel că „ritmul provine din funcÅ£iile fiziologice ale omului”, înÅ£elegem nu doar conexiunea intrinsecă a dansului cu viaÅ£a, dar ÅŸi faptul că respirăm ÅŸi ne miÅŸcăm împreună cu spaÅ£iul pe care îl experimentăm. Dacă încă de la apariÅ£ia sa dansul a ilustrat acÅ£iunile primordiale ale fiinÅ£ei umane, fiind pură încarnare a energiei (dragoste, luptă, vindecare), arhitectura a fost cadrul pe care această energie l-a plăsmuit, lăsându-l moÅŸtenire generaÅ£iilor viitoare, întru nemurire. Între clipa Å£âÅŸnitoare din dans ÅŸi aspiraÅ£ia către veÅŸnicie a zidirii s-a plămădit, de fapt, istoria devenirii umane.
*
Note
¹ Venerable Bede, sec. VIII
² se spune că acestea au avut loc, de fapt, în Circus Maximus, aflat la o oarecare distanţă
³în mod tradiÅ£ional, ÅŸi în zilele noastre papa mai Å£ine slujba din Vinerea Mare în Colosseum
* Codina DuÅŸoiu este conferenÅ£iar universitar doctor arhitect în cadrul Universităţii de Arhitectură ÅŸi Urbanism „Ion Mincu” din BucureÅŸti, pe care a absolvit-o în anul 2000. În 2009 a prezentat tot în cadrul UAUIM, în comisie internaÅ£ională, teza de doctorat cu tema: „Dinamica funcÅ£iunii în spaÅ£iul de cult creÅŸtin. InfluenÅ£a funcÅ£iunii”. Are deasemenea studii universitare ÅŸi postuniversitare la Universidad Politecnica de Cataluña, Barcelona, Spania ÅŸi Istituto Universitario di Architettura di Venezia. De-a lungul carierei a obÅ£inut numeroase premii ÅŸi nominalizări pe plan naÅ£ional ÅŸi internaÅ£ional, individual ÅŸi în echipă. A publicat cărÅ£i ÅŸi articole în domeniul arhitecturii, reabilitării patrimoniului, arhitecturii vernaculare ÅŸi sustenabile. A fost visiting professor în cadrul mai multor universităţi de prestigiu din lume - în Spania, Italia, Liechtenstein, Grecia, Argentina. În sfera sa de preocupări mai intră artele plastice, literatura, scenografia.