UNIUNEA ARTEI COREGRAFICE DIN ROMANIA
U N A C O R
OMEN – Un spectacol dedicativ
Mărturisesc că după mai multe experienÈ›e neplăcute legate de ambiÈ›ia mea de a mai investi curiozitate È™i speranță legate de evoluÈ›ia/involuÈ›ia scenei coregrafice bucureÈ™tene de nișă, am ezitat să mai ”sacrific” o seară pentru a mă duce la Linotip (un centru coregrafic independent care funcÈ›ionează în sediul excelent renovat al fostei tipografii interbelice ”Universul” È™i ulterior al ziarului bucureÈ™tean ”InformaÈ›ia BucureÈ™tiului”, unde poÈ›i vedea spectacole de balet contemporan în chiar sediul fostei secÈ›ii de linotip a amintitei tipografii de unde derivă È™i numele atipic pentru un Centru dedicat spectacolelor de balet contemporan.
Dar ce bună e ambiția uneori! Insistența mea a fost răsplătită nu numai cu un spectacol superb dar și cu realimentarea speranței că totul nu este pierdut pentru scena coregrafică contemporană din București.
Spectacolul semnat de Arcadie Rusu, vechi de acum absolvent al Universității de Artă Teatrală È™i Cinematografică I.L. Caragiale din BucureÈ™ti, este un eseu coregrafic perfect izbutit prin care coregraful se apropie de personalitatea lui Constantin BrâncuÈ™i, nu din unghiul steril encomiastic al ”omagierii” operei marelui sculptor român ci din cel biografic indiscret, privindu-l pe autor nu din perspectiva exegezelor finale È™i a aurei lor de concluzii definitive legate de sensurile ultime ale operei marelui artist ci din colÈ›ul atelierului sculptorului, privit ca punct de intersectare a oamenilor vii care i-au trecut pragul, care i-au trecut prin viață sau prin viaÈ›a cărora a trecut BrâncuÈ™i.
Și ce surpriză plăcută a fost să văd că un spectacol axat pe personalitatea unui artist care, deÈ™i mai degrabă neînÈ›eles în România È™i devenit efigie a comerÈ›ului ieftin cu produse kitsch de la cele propagandistice (steme cu Coloana fără de sfârÈ™it) la cele matrimoniale (Poarta sărutului) etc. nu a debutat – cum mă aÈ™teptam – cu ceva proiecÈ›ii cu ”Măiastra” sau cu vreun ”filmuleÈ›” în care să-l vedem pe BrâncuÈ™i cum trage din È›igară.
Nu. Spectacolul începe cu o baie sonoră, (muzica este semnată de Alexandru Suciu) uluitor de rafinat panoramată în spaÈ›iul Studioului, care te introduce într-o lume cu parfumuri româneÈ™ti indicibile, perfect dozate pentru a nu cădea în neaoÈ™isme rebarbative, substanță sonoră ce se rarefiază treptat pentru a face loc unor sonorități din ce în ce mai subtile, perfect compatibile cu un joc de lumini ce dematerializează corpurile dansatorilor ce par a se condensa doar pentru a se pierde din nou în imaterial. Corpuri de lumină sau lumină care se corporalizează, acesta este preambulul, portalul prin intermediul căruia coregraful ne invită să pășim, indiscret, în lumea intimă a lui BrâncuÈ™i, ca niÈ™te fiinÈ›e invizibile vizitând o lume a invizibilului pentru ochiul care nu È™tie să se dematerializeze neputând astfel vedea decât corpuri nu È™i trena lor imaterială dar persistentă în arhivele imaginarului. Da, Arcadie Rusu pare că ne invită prin acest artificiu al ”decorporalizării” spectatorului È™i al corporalizării unor scene din viaÈ›a lui BrâncuÈ™i să privim ”prezentul” unor scene de viață prinse în capcana reversibilității timpului È™i restituite ochiului prin magia plurisemantică a gestului, a imaginilor născându-se È™i dizolvându-se într-un permanent ”sfumato” al unor lumini cinetice subtil gradate.
AÈ™ezaÈ›i confortabil în faÈ›a acestui spectacol prosperian putem parcurge imaginativ, ajutaÈ›i ingenios de miÈ™cările dansatorilor Anda Stoian È™i George PleÈ™ca, întâlniri furtive ale lui BrâncuÈ™i cu domniÈ™oare Pogany, apropieri tandre ale artistului de aura Mariei Tănase, momentele de tensiune prin care a trecut marele sculptor în încercarea lui de a sparge bariere ale formalului pentru a ajunge la esenÈ›ele mult căutate È™i găsite în taina alchimică a transformării materiei în energie eliberată din material, în luminiscență È™i apoi, în final, în lumină pură.
Contrapunctul necesar în logica unui astfel de demers care È™i-ar fi epuizat rapid resursele îl face o actriță excepÈ›ională, Laura Gabriela Oana, punct de densitate maximă, de concreteÈ›e, eÈ™antion material real È™i palpabil, opus universului investigat iniÈ›ial de Arcadie Rusu, ea apărând în cadrul texturii diafane care pavează drumul nostru imaginar în intimitatea lui BrâncuÈ™i ca un precipitat dur, tangibil, È™ocant, credibil, È™i care, astfel rupe brutal călătoria spectrală a spectatorului È™i-l aduce brusc în ”realitatea” anilor trăitorului BrâncuÈ™i.
Laura Gabriela Oana ” se aude” cum ai auzi-o pe Maria Tănase dacă È›i-ar cânta peste umăr. Trecerea de la imaginar la concret atinge prin jocul excepÈ›ional al actriÈ›ei (care se È™i miÈ™că la fel de bine ca o dansatoare profesionistă) dimensiunile unui È™oc, ale unui duÈ™ rece, ca o precipitare a corpului astral în cel fizic. O vezi È™i o auzi ”dureros” pentru că forÈ›a concreteÈ›ei prezenÈ›ei ei te rupe sfâÈ™ietor din planările înalt imaginative ale scenelor în care spectrul lui BrâncuÈ™i apare doar pentru a se volatiliza.
Spectacolul nu are (slavă Domnului) o tramă epică, dovadă că Arcadie Rusu a înÈ›eles că dansul nu este o artă narativă ci, fundamental poetică, în sensul cel mai strict al etimologiei cuvântului grec: ποιεá¿–ν (poiein) = a crea. Or, a crea nu poate să fie totuna cu a traduce, cu a transla resursele poveÈ™tii în substanÈ›a impermeabilă la epic a miÈ™cării expresive.
”Omen” este un spectacol care îl plasează pe BrâncuÈ™i (aÈ™a cum o arată È™i semnificaÈ›ia titlului spectacolului) în categoria unor fenomene de care se leagă simbolic naÈ™terea unor timpuri noi, a unei schimbări de paradigmă estetică, a apariÈ›iei pe firmamentul artelor a unui veritabil geniu.
​